OBD Hoogeveen: Kijkje achter deuren die normaal gesloten blijven

Gepubliceerd op 3 November 2019

Veertig bedrijven in Hoogeveen zetten zaterdag hun deuren open voor duizenden belangstellenden. Het bood hen tijdens de 17e editie van de Open Bedrijven Dag een uniek kijkje achter deuren die normaal gesloten blijven.

Bethesda

Met het puntje van hun tong tussen de lippen hechten twee meiden van een jaar of tien een kunstmatig nagebootste wond in het Bethesda Ziekenhuis. De een hanteert de camera en de andere een paktangetje. Om dit te mogen doen, stonden ze langer dan een uur in de rij. Ziekenhuis Bethesda blijkt een van de grootste publiekstrekker van de Open Bedrijvendag, met uiteindelijk aan het eind van de dag tussen de 2500 en 3000 bezoekers.

Woordvoerder Stefan Wesselink vertelt dat er om twaalf uur al duizend bezoekers zijn geteld. ‘We willen graag laten zien wat we doen en wat er blijft, vooral omdat we de laatste tijd veel in het nieuws zijn geweest over wat er allemaal weggaat.’ Omdat de Open Bedrijvendag tegelijk valt met de opening van de operatiekamers, kan het ziekenhuis haar bezoekers de unieke mogelijkheid bieden om twee operatiekamers te bekijken. Een kans die zich, gezien de strenge hygiënevoorschriften, nooit weer zal voordoen.

Poppendokter

In een andere operatieruimte leert anesthesiemedewerker Yvonne Oosterhof aan een jongetje hoe een prostaatoperatie er aan toe gaat. Zijn vader staat met opgetrokken wenkbrauwen te kijken hoe hij met een scoop een appel uitholt. ‘Zo gaat het ook bij een prostaatoperatie. Vooral bij oudere mannen komt het voor dat de plasbuis dichtgedrukt wordt door de prostaat, daarom moeten we weefsel wegbranden.’

Maud Augustijn (3) uit Hoogeveen loopt met haar pandabeer naar poppendokter Margriet Veendorp. ‘Hij heeft een zere buik’, zegt het meisje. De verpleegkundige legt een verbandje aan. ‘Dat helpt altijd, hij wordt nu snel weer beter’, legt ze uit. Maud krijgt nog een recept mee. Drie keer daags een dikke knuffel en zo nodig een pil, staat daarop te lezen.

Robbin Engbers (10) uit Dedemsvaart komt net van de afdeling Pathologie gelopen. ‘Ik wil ook patholoog worden, want ik vind het leuk om dingen te onderzoeken en ontdekken’, zegt hij enthousiast. Op deze afdeling zag hij zakjes met galstenen ter grote van knikkers en hoe een laboratoriummedewerkster flinterdunne plakjes van een frikandel afsneed.

Papierwoud

Veel bezoekers zijn er ook bij IG Design Group. Met een plattegrond in de hand beginnen de bezoekers aan een wandeling van 800 meter door het bedrijf, dat cadeaupapier produceert. Lopend tussen de meters hoge rollen papier, wanen zij zich in een papierwoud. Het bedrijf maakt haar slogan “We make you smile” helemaal waar tijdens de Open Bedrijvendag. Vooral kinderen vinden het leuk om de papierpatroontjes met hartjes, kerstbomen, Disneyfiguren en sinterklazen te bekijken. Op een informatiebord staat te lezen dat IG Design Group dagelijks in het hoogseizoen ruim 3 miljoen rolletjes cadeaupapier produceert. ‘We vinden het belangrijk dat de omgeving weet wie we zijn en wat we doen,’ zegt Product Manager Rik Nieuwendaal. Het bedrijf doet volgens hem eens in de vier jaar mee en hoopt net als de vorige Open Bedrijvendag zo’n 3500 bezoekers te verwelkomen.

Wie interesse heeft om bij IG Design Group aan de slag te gaan, kan zich meteen inschrijven bij uitzendbureau WerQ. ‘Zo slaan we twee vliegen in één klap’, zegt Nieuwendaal. Marlise Strijker en Thijmen Kroesbergen zijn niet op zoek naar een baan, maar vinden het wel interessant om te bekijken hoe de machines de rollen papier inpakken. ‘Zo kom je op een plek, waar je normaal nooit komt.’

Etiketten

‘We maken etiketten voor Albert Heijn, Conimex, Jumbo, maar ook voor Hoogeveense bedrijven, zoals DOC Kaas,’ vertelt René Bouwman van Etikettendrukkerij Noord-Nederland. Hij pakt een bakje hondenvoer op en wijst aan: ‘Eén etiket aan de voorkant en één aan de achterkant.’ Het valt hem op dat zijn bezoekers zich niet realiseren dat het drukken van etiketten een aparte industrie is en dat bedrijven dat niet geïntegreerd hebben in hun eigen productieproces.

Terwijl hij door een gang met machines loopt legt hij het productieproces uit: ‘Kleuren, stansen, snijden en opwikkelen.’ Bij een gloednieuwe digitale drukmachine houdt hij even halt. ‘We zijn de enige in de Benelux met zo’n geavanceerde machine’, legt hij uit. Bang dat concurrenten de kunst af komen kijken is hij niet. ‘Je kunt ook wel zo’n machine kopen, maar dan heb je nog niet 1,2,3 een goedlopend bedrijf.’ Rob van der Ven uit Tiendeveen loopt geïnteresseerd rond. ‘Ik rijd hier wel eens langs en vind het leuk om eens binnen te kijken. Zelf ben ik imker en heb labeltjes nodig voor mijn honingpotjes, dus wie weet kan dit bedrijf iets voor mij betekenen.’ Bouwman wil graag zijn naamsbekendheid vergroten, maar doet ook mee aan de Open Bedrijven Dag om mensen enthousiast te maken voor het vak van drukker.

Uniek in Nederland

Bj Puur Lutz kijkt een groepje van vijf mensen aandachtig naar brillenmaker Arnold Lutz. ‘We beginnen met een ontwerp van het montuur, daarna gaan we frezen, polijsten, een groefje voor het glas maken en het glas er inzetten. Je hebt zo wel 15 miljoen verschillende mogelijkheden, we maken voor iedereen een bril op maat,’ legt hij uit. De brillenmaker vindt het leuk om mensen te laten zien hoe het in zijn bedrijf aan toe gaat. ‘Wat hier gebeurt is uniek voor Nederland.’ Een vrouw kijkt kritisch vanachter haar eigen bril naar de brillenmaker. ‘Maar hoeveel mag zo’n bril dan wel niet kosten’, vraagt ze.

Duizenden bezoekers

Sandra Wolf, secretaris van Open Bedrijvendag Hoogeveen, maakt zelf ook een rondje langs de deelnemende bedrijven. Aan het eind van de middag kijkt ze tevreden terug. ‘Het was een geweldige dag met fantastisch weer en met net als vorige jaren duizenden bezoekers.’ Ze kwam in de hele stad mensen tegen die rondliepen met de cadeautjes die ze van de ondernemers hadden gekregen, zoals de bezems van Jobo en de rolletjes cadeaupapier van Design Group. De organisatie stimuleerde bedrijven om hun bezoekers actief te betrekken. ‘Bedrijven waar de machines in werking zijn en mensen zelf dingen mogen doen, zijn de grootste publiekstrekkers’, concludeert ze.

De nieuwe operatiekamers in Bethesda trokken enorm veel belangstelling. OBD Hoogeveen


Blijf op de hoogte

Laatste nieuws